Mix & Mastering
Mastering
Section titled “Mastering”Mastering to końcowy etap pracy nad utworem — proces, w którym wszystkie kreatywne zabiegi poczynione w miksie zostają uwydatnione i doprowadzone do pełnego brzmienia.
Cel masteringu
Section titled “Cel masteringu”Nadanie utworowi ostatecznego kształtu dźwiękowego, który będzie:
- Spójny na każdym systemie odsłuchowym — od słuchawek przez głośniki studyjne po radio samochodowe
- Dynamiczny i atrakcyjny
- Zgodny ze standardami platform streamingowych
Stereo mastering vs stem mastering
Section titled “Stereo mastering vs stem mastering”Stereo mastering to praca na gotowym miksie (jeden plik stereo). Można to porównać do pieczenia ciasta — miks jest jak przygotowanie i upieczenie samego spodu, a mastering to moment, w którym dodajesz polewę i dekoracje.
Stem mastering to praca na grupach dźwięków — osobno dla wokalu głównego, wokali panoramicznych, podbitek, harmonii, perkusji, instrumentów, basu czy efektów. Daje większą kontrolę nad finalnym brzmieniem.
| Typ | Pliki wejściowe | Kontrola | Dla kogo? |
|---|---|---|---|
| Stereo | 1 plik stereo (miks) | Ograniczona | Profesjonalne miksy |
| Stem | 4-8 grup (stemy) | Duża | Miksy domowe, prevki |
Stem mastering — kiedy wybrać?
Section titled “Stem mastering — kiedy wybrać?”Stem mastering to bardzo dobry wybór dla wszystkich, którzy chcą sprofesjonalizować swoje brzmienie, ale równocześnie zachować “domowo-garażowe” brzmienie prevki, nad którą pracowali w domu.
Typowe stemy:
- Wokal główny
- Backing vocals / harmonie
- Drums (perkusja)
- Bass
- Synths / melodie
- FX / ambient
Świeże spojrzenie
Section titled “Świeże spojrzenie”Za mastering często odpowiada inna osoba niż ta, która miksowała utwór. Taki świeży punkt widzenia pozwala skupić się wyłącznie na samym brzmieniu, bez ingerowania w pomysły kreatywne z miksu.
Standardy platform streamingowych
Section titled “Standardy platform streamingowych”Platformy streamingowe mają różne wymagania dotyczące głośności (LUFS):
| Platforma | Target LUFS | Headroom |
|---|---|---|
| Spotify | -14 LUFS | -1 dB |
| Apple Music | -16 LUFS | -1 dB |
| YouTube | -14 LUFS | -1 dB |
| Tidal | -14 LUFS | -1 dB |
| SoundCloud | brak normalizacji | -1 dB |
Przygotowujemy mastery zgodne z wymaganiami konkretnych platform lub uniwersalne wersje.
Miks utworu
Section titled “Miks utworu”Miks utworu to proces, w którym wszystkie elementy Twojej piosenki łączą się w spójną, angażującą całość. To moment, w którym surowy materiał nabiera finalnego kształtu, a każdy detal zaczyna kształtować emocje odbiorcy.
Nasze podejście
Section titled “Nasze podejście”- Zawsze zachowujemy oryginalną stylistykę nagrania
- Trzymamy się wizji osób, z którymi współpracujemy
- Dbamy o detale i o to, aby utwór dawał przyjemność „zapętlania”
- Jako współtwórcy słuchamy go dziesiątki razy i nie możemy się nim znudzić — dbamy o repeat value
Etapy miksu
Section titled “Etapy miksu”- Organizacja sesji — import ścieżek, naming, grupowanie, routing
- Balans — ustawienie wstępnych poziomów głośności
- EQ — korekcja częstotliwościowa, usuwanie konfliktów
- Kompresja — kontrola dynamiki, spójność brzmienia
- Przestrzeń — reverb, delay, panorama stereo
- Automatyzacja — dynamiczne zmiany parametrów w czasie
- Finalizacja — kontrola na różnych systemach, eksport
Co robimy podczas miksu?
Section titled “Co robimy podczas miksu?”- Jeżeli intro jest zbyt długie, proponujemy jego skrócenie
- Zwracamy uwagę na outro — interesujące zakończenie potrafi stać się naturalnym zwieńczeniem piosenki
- Bazując na stemach bitu, dodajemy interesujące elementy do kompozycji (za zgodą)
- Vocal chopy, punktowy delay, reverb tail, automatyzacja filtrów — być może nie znasz tych nazw, ale słyszałeś te zabiegi setki razy w Twoich ulubionych utworach
Terminy
Section titled “Terminy”Pierwszą wersję miksu zazwyczaj przedstawiamy w ciągu 7–10 dni od zlecenia. Zdarza się, że jest ona akceptowana jako finalna, jednak w razie potrzeby pracujemy nad kolejnymi wariantami.
Rewizje
Section titled “Rewizje”Standardowo oferujemy 2 rundy rewizji w cenie. Każda rewizja to Twoja szansa na doprecyzowanie uwag. Dlatego zachęcamy do zbierania feedbacku przed wysłaniem — lepiej jedna przemyślana runda niż pięć drobnych poprawek.
Jak przygotować materiał do miksu?
Section titled “Jak przygotować materiał do miksu?”Szczegółowy poradnik znajdziesz tutaj: Jak przygotować pliki do mixu →
W skrócie: eksportuj ścieżki od tego samego miejsca, w formacie WAV 24-bit, z czytelnym nazewnictwem i dołącz referencje.
Mix bitu
Section titled “Mix bitu”Mix bitu to proces, w którym surowe elementy produkcji nabierają pełnej formy, charakteru i energii.
- Uzyskanie czystego, klarownego brzmienia
- Nadanie całości odpowiedniej dynamiki i przestrzeni
- Balans, żeby bit mógł wybrzmieć samodzielnie i z wokalem
Co robimy?
Section titled “Co robimy?”- Dbamy o to, aby każdy element miał swoje miejsce w miksie
- Eliminujemy zbędne częstotliwości powodujące zamulenie
- Automatyzacja głośności i efektów podkreśla kluczowe momenty
- Możemy wpleść elementy co-produkcji (za zgodą)
Bit-only vs vocal-ready
Section titled “Bit-only vs vocal-ready”| Wersja | Opis | Zastosowanie |
|---|---|---|
| Bit-only | Pełne, samodzielne brzmienie | Publikacja bitu, sprzedaż, portfolio |
| Vocal-ready | Zostawione miejsce na wokal | Nagrywanie z artystą |
Przy miksie pod konkretnego artystę przygotowujemy wersję vocal-ready z uwzględnieniem charakteru głosu.
Izolacja ścieżek
Section titled “Izolacja ścieżek”Wyodrębnianie poszczególnych elementów z gotowego miksu przy użyciu AI i technik spektralnych.
Izolacja instrumentala z piosenki
Section titled “Izolacja instrumentala z piosenki”Wydzielenie ścieżki instrumentalnej z gotowego utworu. Przydatne gdy:
- Chcesz nagrać cover, a nie masz dostępu do oficjalnego instrumentala
- Potrzebujesz bitu do remiksu
- Szukasz sampla z konkretnego utworu
Izolacja poszczególnych ścieżek
Section titled “Izolacja poszczególnych ścieżek”Separacja elementów z miksu:
- Wokal (lead vocal)
- Backing vocals
- Perkusja (drums)
- Bas
- Inne instrumenty (piano, gitara, synthy)
Jakość izolacji
Section titled “Jakość izolacji”Jakość zależy od materiału źródłowego. Izolacja działa najlepiej gdy:
- Oryginał jest w wysokiej jakości (WAV, FLAC, 320 kbps MP3)
- Elementy są wyraźnie rozdzielone w miksie
- Nie ma dużo reverbu i efektów
Postprodukcja filmowa dźwięku
Section titled “Postprodukcja filmowa dźwięku”Profesjonalna postprodukcja filmowa dźwięku to proces, w którym nagrany materiał audio nabiera pełnej jakości i zostaje dopasowany do obrazu.
Etapy postprodukcji
Section titled “Etapy postprodukcji”- Konformacja — synchronizacja audio z montażem obrazu
- Czyszczenie — usuwanie szumów, kliknięć, zakłóceń z nagrań z planu
- ADR — dogrywanie dialogów w studiu (→ zobacz Usługi specjalistyczne)
- Foley — nagrywanie efektów dźwiękowych (kroki, drzwi, rekwizyty)
- Sound design — tworzenie dźwięków nieistniejących (→ zobacz Sound design)
- Muzyka — komponowanie lub licencjonowanie ścieżki dźwiękowej
- Miks — łączenie wszystkich elementów w spójną całość
- Mastering — finalizacja pod format dystrybucji
Formaty docelowe
Section titled “Formaty docelowe”| Format | Kanały | Zastosowanie |
|---|---|---|
| Stereo | 2.0 | YouTube, streaming, TV |
| 5.1 | 6 kanałów | Kino, Blu-ray, Netflix |
| 7.1 | 8 kanałów | Kino premium |
| Atmos | obiektowe | Kino Dolby, Apple TV+ |
Miks w systemie 5.1
Section titled “Miks w systemie 5.1”Oferujemy miksy w formacie 5.1 surround:
- L/R — główne kanały stereo
- C — kanał centralny (dialogi)
- LFE — subwoofer (basy, efekty)
- Ls/Rs — tylne kanały (ambience, efekty przestrzenne)
Oczyszczanie nagrań z planu
Section titled “Oczyszczanie nagrań z planu”Nawet trudny materiał z planu można często uratować:
- Usuwanie szumów tła (klimatyzacja, ruch uliczny)
- Redukcja pogłosu (echa z dużych pomieszczeń)
- Eliminacja zakłóceń (telefony, samoloty, przejeżdżające auta)
- Korekcja częstotliwościowa (mikrofony niskiej jakości)
Sound design
Section titled “Sound design”Nawet najlepiej dopracowany materiał wideo zyskuje pełnię potencjału tylko z odpowiednim sound designem.
Co to jest sound design?
Section titled “Co to jest sound design?”Sound design to tworzenie dźwięków, które:
- Nie istnieją w rzeczywistości (laser, magia, transformacja)
- Nie zostały nagrane na planie (foley, ambience)
- Wzmacniają emocje i narrację (napięcie, radość, strach)
Warstwy sound designu
Section titled “Warstwy sound designu”| Warstwa | Opis | Przykład |
|---|---|---|
| Dialogi | Mowa postaci | ADR, voice-over |
| Efekty | Dźwięki akcji | Strzały, eksplozje, kroki |
| Foley | Drobne dźwięki | Szelest ubrań, odłożenie szklanki |
| Ambience | Tło dźwiękowe | Miasto, las, biuro |
| Muzyka | Ścieżka dźwiękowa | Score, licensed music |
Zastosowania
Section titled “Zastosowania”- Filmy i animacje — pełna ścieżka dźwiękowa od zera
- Reklamy — komunikat, który zostaje w pamięci
- Krótkie formy (TikTok, Reels, Shorts) — pierwsze wrażenie, które zatrzymuje widza
- Gry — efekty dźwiękowe, ambient, UI sounds
Nasze doświadczenie
Section titled “Nasze doświadczenie”Część z nas to absolwenci oraz wykładowcy kierunku Kreacja dźwięku w Warszawskiej Szkole Filmowej, gdzie jednym z codziennych zadań jest tworzenie ścieżki dźwiękowej do wideo od zera.
Czyszczenie nagrań
Section titled “Czyszczenie nagrań”Specjalistyczne oczyszczanie nagrań dla zastosowań wymagających maksymalnej czytelności.
Zastosowania
Section titled “Zastosowania”- Nagrania sądowe — materiał dowodowy wymagający transkrypcji
- Wywiady archiwalne — stare nagrania z szumami i zakłóceniami
- Nagrania terenowe — materiał z trudnymi warunkami akustycznymi
- Restauracja audio — winyle, kasety, taśmy magnetyczne
Co możemy poprawić?
Section titled “Co możemy poprawić?”- Szumy tła (hiss, hum, rumble)
- Zakłócenia elektryczne (buzzing, interference)
- Pogłos i echo
- Kliknięcia i trzaski
- Przesterowania i clipping
Ograniczenia
Section titled “Ograniczenia”Nie możemy:
- Dodać informacji, której nie ma w nagraniu
- Całkowicie usunąć głosów mówiących jednocześnie
- Naprawić całkowicie zniszczonych nagrań
Każde nagranie wymaga indywidualnej oceny. Przed wyceną potrzebujemy próbki materiału.