Skip to content

Mix & Mastering

Mastering to końcowy etap pracy nad utworem — proces, w którym wszystkie kreatywne zabiegi poczynione w miksie zostają uwydatnione i doprowadzone do pełnego brzmienia.

Nadanie utworowi ostatecznego kształtu dźwiękowego, który będzie:

  • Spójny na każdym systemie odsłuchowym — od słuchawek przez głośniki studyjne po radio samochodowe
  • Dynamiczny i atrakcyjny
  • Zgodny ze standardami platform streamingowych

Stereo mastering to praca na gotowym miksie (jeden plik stereo). Można to porównać do pieczenia ciasta — miks jest jak przygotowanie i upieczenie samego spodu, a mastering to moment, w którym dodajesz polewę i dekoracje.

Stem mastering to praca na grupach dźwięków — osobno dla wokalu głównego, wokali panoramicznych, podbitek, harmonii, perkusji, instrumentów, basu czy efektów. Daje większą kontrolę nad finalnym brzmieniem.

TypPliki wejścioweKontrolaDla kogo?
Stereo1 plik stereo (miks)OgraniczonaProfesjonalne miksy
Stem4-8 grup (stemy)DużaMiksy domowe, prevki

Stem mastering to bardzo dobry wybór dla wszystkich, którzy chcą sprofesjonalizować swoje brzmienie, ale równocześnie zachować “domowo-garażowe” brzmienie prevki, nad którą pracowali w domu.

Typowe stemy:

  • Wokal główny
  • Backing vocals / harmonie
  • Drums (perkusja)
  • Bass
  • Synths / melodie
  • FX / ambient

Za mastering często odpowiada inna osoba niż ta, która miksowała utwór. Taki świeży punkt widzenia pozwala skupić się wyłącznie na samym brzmieniu, bez ingerowania w pomysły kreatywne z miksu.

Platformy streamingowe mają różne wymagania dotyczące głośności (LUFS):

PlatformaTarget LUFSHeadroom
Spotify-14 LUFS-1 dB
Apple Music-16 LUFS-1 dB
YouTube-14 LUFS-1 dB
Tidal-14 LUFS-1 dB
SoundCloudbrak normalizacji-1 dB

Przygotowujemy mastery zgodne z wymaganiami konkretnych platform lub uniwersalne wersje.


Miks utworu to proces, w którym wszystkie elementy Twojej piosenki łączą się w spójną, angażującą całość. To moment, w którym surowy materiał nabiera finalnego kształtu, a każdy detal zaczyna kształtować emocje odbiorcy.

  • Zawsze zachowujemy oryginalną stylistykę nagrania
  • Trzymamy się wizji osób, z którymi współpracujemy
  • Dbamy o detale i o to, aby utwór dawał przyjemność „zapętlania”
  • Jako współtwórcy słuchamy go dziesiątki razy i nie możemy się nim znudzić — dbamy o repeat value
  1. Organizacja sesji — import ścieżek, naming, grupowanie, routing
  2. Balans — ustawienie wstępnych poziomów głośności
  3. EQ — korekcja częstotliwościowa, usuwanie konfliktów
  4. Kompresja — kontrola dynamiki, spójność brzmienia
  5. Przestrzeńreverb, delay, panorama stereo
  6. Automatyzacja — dynamiczne zmiany parametrów w czasie
  7. Finalizacja — kontrola na różnych systemach, eksport
  • Jeżeli intro jest zbyt długie, proponujemy jego skrócenie
  • Zwracamy uwagę na outro — interesujące zakończenie potrafi stać się naturalnym zwieńczeniem piosenki
  • Bazując na stemach bitu, dodajemy interesujące elementy do kompozycji (za zgodą)
  • Vocal chopy, punktowy delay, reverb tail, automatyzacja filtrów — być może nie znasz tych nazw, ale słyszałeś te zabiegi setki razy w Twoich ulubionych utworach

Pierwszą wersję miksu zazwyczaj przedstawiamy w ciągu 7–10 dni od zlecenia. Zdarza się, że jest ona akceptowana jako finalna, jednak w razie potrzeby pracujemy nad kolejnymi wariantami.

Standardowo oferujemy 2 rundy rewizji w cenie. Każda rewizja to Twoja szansa na doprecyzowanie uwag. Dlatego zachęcamy do zbierania feedbacku przed wysłaniem — lepiej jedna przemyślana runda niż pięć drobnych poprawek.

Szczegółowy poradnik znajdziesz tutaj: Jak przygotować pliki do mixu →

W skrócie: eksportuj ścieżki od tego samego miejsca, w formacie WAV 24-bit, z czytelnym nazewnictwem i dołącz referencje.


Mix bitu to proces, w którym surowe elementy produkcji nabierają pełnej formy, charakteru i energii.

  • Uzyskanie czystego, klarownego brzmienia
  • Nadanie całości odpowiedniej dynamiki i przestrzeni
  • Balans, żeby bit mógł wybrzmieć samodzielnie i z wokalem
  • Dbamy o to, aby każdy element miał swoje miejsce w miksie
  • Eliminujemy zbędne częstotliwości powodujące zamulenie
  • Automatyzacja głośności i efektów podkreśla kluczowe momenty
  • Możemy wpleść elementy co-produkcji (za zgodą)
WersjaOpisZastosowanie
Bit-onlyPełne, samodzielne brzmieniePublikacja bitu, sprzedaż, portfolio
Vocal-readyZostawione miejsce na wokalNagrywanie z artystą

Przy miksie pod konkretnego artystę przygotowujemy wersję vocal-ready z uwzględnieniem charakteru głosu.


Wyodrębnianie poszczególnych elementów z gotowego miksu przy użyciu AI i technik spektralnych.

Wydzielenie ścieżki instrumentalnej z gotowego utworu. Przydatne gdy:

  • Chcesz nagrać cover, a nie masz dostępu do oficjalnego instrumentala
  • Potrzebujesz bitu do remiksu
  • Szukasz sampla z konkretnego utworu

Separacja elementów z miksu:

  • Wokal (lead vocal)
  • Backing vocals
  • Perkusja (drums)
  • Bas
  • Inne instrumenty (piano, gitara, synthy)

Jakość zależy od materiału źródłowego. Izolacja działa najlepiej gdy:

  • Oryginał jest w wysokiej jakości (WAV, FLAC, 320 kbps MP3)
  • Elementy są wyraźnie rozdzielone w miksie
  • Nie ma dużo reverbu i efektów

Profesjonalna postprodukcja filmowa dźwięku to proces, w którym nagrany materiał audio nabiera pełnej jakości i zostaje dopasowany do obrazu.

  1. Konformacja — synchronizacja audio z montażem obrazu
  2. Czyszczenie — usuwanie szumów, kliknięć, zakłóceń z nagrań z planu
  3. ADR — dogrywanie dialogów w studiu (→ zobacz Usługi specjalistyczne)
  4. Foley — nagrywanie efektów dźwiękowych (kroki, drzwi, rekwizyty)
  5. Sound design — tworzenie dźwięków nieistniejących (→ zobacz Sound design)
  6. Muzyka — komponowanie lub licencjonowanie ścieżki dźwiękowej
  7. Miks — łączenie wszystkich elementów w spójną całość
  8. Mastering — finalizacja pod format dystrybucji
FormatKanałyZastosowanie
Stereo2.0YouTube, streaming, TV
5.16 kanałówKino, Blu-ray, Netflix
7.18 kanałówKino premium
AtmosobiektoweKino Dolby, Apple TV+

Oferujemy miksy w formacie 5.1 surround:

  • L/R — główne kanały stereo
  • C — kanał centralny (dialogi)
  • LFE — subwoofer (basy, efekty)
  • Ls/Rs — tylne kanały (ambience, efekty przestrzenne)

Nawet trudny materiał z planu można często uratować:

  • Usuwanie szumów tła (klimatyzacja, ruch uliczny)
  • Redukcja pogłosu (echa z dużych pomieszczeń)
  • Eliminacja zakłóceń (telefony, samoloty, przejeżdżające auta)
  • Korekcja częstotliwościowa (mikrofony niskiej jakości)

Nawet najlepiej dopracowany materiał wideo zyskuje pełnię potencjału tylko z odpowiednim sound designem.

Sound design to tworzenie dźwięków, które:

  • Nie istnieją w rzeczywistości (laser, magia, transformacja)
  • Nie zostały nagrane na planie (foley, ambience)
  • Wzmacniają emocje i narrację (napięcie, radość, strach)
WarstwaOpisPrzykład
DialogiMowa postaciADR, voice-over
EfektyDźwięki akcjiStrzały, eksplozje, kroki
FoleyDrobne dźwiękiSzelest ubrań, odłożenie szklanki
AmbienceTło dźwiękoweMiasto, las, biuro
MuzykaŚcieżka dźwiękowaScore, licensed music
  • Filmy i animacje — pełna ścieżka dźwiękowa od zera
  • Reklamy — komunikat, który zostaje w pamięci
  • Krótkie formy (TikTok, Reels, Shorts) — pierwsze wrażenie, które zatrzymuje widza
  • Gry — efekty dźwiękowe, ambient, UI sounds

Część z nas to absolwenci oraz wykładowcy kierunku Kreacja dźwięku w Warszawskiej Szkole Filmowej, gdzie jednym z codziennych zadań jest tworzenie ścieżki dźwiękowej do wideo od zera.


Specjalistyczne oczyszczanie nagrań dla zastosowań wymagających maksymalnej czytelności.

  • Nagrania sądowe — materiał dowodowy wymagający transkrypcji
  • Wywiady archiwalne — stare nagrania z szumami i zakłóceniami
  • Nagrania terenowe — materiał z trudnymi warunkami akustycznymi
  • Restauracja audio — winyle, kasety, taśmy magnetyczne
  • Szumy tła (hiss, hum, rumble)
  • Zakłócenia elektryczne (buzzing, interference)
  • Pogłos i echo
  • Kliknięcia i trzaski
  • Przesterowania i clipping

Nie możemy:

  • Dodać informacji, której nie ma w nagraniu
  • Całkowicie usunąć głosów mówiących jednocześnie
  • Naprawić całkowicie zniszczonych nagrań

Każde nagranie wymaga indywidualnej oceny. Przed wyceną potrzebujemy próbki materiału.


Zobacz cennik usług