Skip to content

Słownik studyjny

Nie wiesz co to “stem”? “DAW” brzmi jak przekleństwo? Ten słownik wyjaśnia najważniejsze terminy, które usłyszysz w studiu nagrań.


Cyfrowe połączenie audio przesyłające 8 kanałów jednym kablem optycznym. Używane do rozszerzania interfejsów o dodatkowe wejścia.

Nagrywanie dialogów do filmu po zakończeniu zdjęć. Aktor synchronizuje głos z obrazem. Inaczej: dubbing, postsync. Oferujemy ADR →

Zapisywanie zmian parametrów w czasie. Np. głośność wokalu rośnie w refrenie — to automation głośności.

Plugin do korekcji wysokości dźwięku. Używany subtelnie (korekcja) lub agresywnie (efekt T-Pain). W Flightcore działa w czasie rzeczywistym dzięki FPGA.


Ile bitów używa się do zapisania każdej próbki audio. 16-bit = CD, 24-bit = standard studyjny. Więcej = lepsza jakość, większe pliki.

Tempo utworu mierzone w uderzeniach na minutę. 60 BPM = jedno uderzenie na sekundę. Trap: 140-160 BPM, pop: 100-130 BPM.

Eksport projektu do pliku audio (WAV, MP3). “Zbounce’uj mi to” = wyeksportuj.

Wirtualny kanał zbierający sygnał z wielu ścieżek. Np. “vocal bus” = wszystkie wokale idą do jednego kanału, gdzie można je razem przetwarzać.


Przesterowanie — sygnał przekracza maksymalny poziom i jest obcinany. Brzmi jak zniekształcenie. Unikaj.

Wybieranie najlepszych fragmentów z wielu nagrań (take’ów) i składanie ich w jeden idealny wokal. Robimy to podczas sesji z realizatorem →

Zmniejsza różnicę między cichymi i głośnymi fragmentami. Ciche stają się głośniejsze, głośne cichsze. Podstawowe narzędzie mixu.


Program do nagrywania i produkcji muzyki. Przykłady: FL Studio, Ableton Live, Logic Pro, Pro Tools, Cubase, Studio One, Reaper.

Jednostka relatywna — sama w sobie nie mówi wiele, potrzebuje punktu odniesienia. Dlatego obok “dB” zobaczysz różne przyrostki:

  • dBFS (Full Scale) — w świecie cyfrowym, 0dBFS to maksymalny poziom przed clippingiem
  • dBu — w sprzęcie analogowym, odniesienie do napięcia (0.775V)
  • dBSPL — ciśnienie akustyczne, ile decybeli w powietrzu

Ogólna zasada: -6dB to mniej więcej o połowę ciszej, +6dB to mniej więcej dwa razy głośniej.

Efekt echa. Dźwięk powtarza się z opóźnieniem. Różne typy: slapback (krótki), ping-pong (lewo-prawo), tape delay (analogowy charakter).

Dźwięk bez efektów. “Wyślij mi dry vocal” = wokal bez reverbu, delaya itp.


Reguluje głośność poszczególnych częstotliwości. Możesz podbić basy, ściąć ostre wysokie tony, wyciąć “pudełkowate” środki.

Zapisanie projektu do pliku audio. Synonim: bounce, render.


Suwak regulujący głośność kanału. Fizyczny na mikserze, wirtualny w DAW.

  1. Sprzężenie zwrotne (nieprzyjemny pisk)
  2. Informacja zwrotna od realizatora (“daj więcej energii”)

Układ programowalny w niektórych interfejsach audio. Pozwala na przetwarzanie efektów (Auto-Tune, kompresja) z minimalną latencją — szybciej niż przez komputer.


Wzmocnienie sygnału. “Dodaj gain na wokalu” = zrób głośniej na wejściu.

Efekt wyciszający sygnał poniżej ustalonego progu. Używany do usuwania szumów między frazami wokalu.


Mix wysyłany do słuchawek artysty podczas nagrywania. Może być inny niż to, co słyszy realizator.

Zapas głośności przed clippingiem. “-6dB headroom” = peak nie przekracza -6dBFS, zostaje 6dB zapasu.

Filtr przepuszczający wysokie częstotliwości, odcinający niskie. Używany do usuwania dudnienia, rumble’u i niechcianych niskich częstotliwości.


Wejście — gdzie podłączasz mikrofon lub instrument.

Urządzenie łączące mikrofony/instrumenty z komputerem. Konwertuje sygnał analogowy na cyfrowy i odwrotnie.


Opóźnienie między zagraniem dźwięku a usłyszeniem go w słuchawkach. Im niższa, tym lepiej. FPGA daje najniższą latencję.

Rodzaj kompresora z wysokim ratio, kontrolujący maksymalny poziom sygnału. Brickwall limiter (∞:1) całkowicie blokuje sygnał powyżej thresholdu.

Jednostka głośności używana w streamingu. Spotify normalizuje do -14 LUFS.


  1. Finalny, zasterowany utwór gotowy do publikacji
  2. Master bus = główny kanał, przez który przechodzi cały mix

Ostatni etap produkcji — optymalizacja głośności i brzmienia przed publikacją. Więcej → | Nasza usługa →

Protokół przesyłający informacje o nutach (nie dźwięk). Pozwala sterować syntezatorami i instrumentami wirtualnymi.

Proces łączenia wszystkich ścieżek w spójny utwór. Więcej → | Nasza usługa →

  1. Głośniki studyjne (monitory)
  2. Odsłuch — to, co słyszysz podczas nagrywania

Jeden kanał audio. Przeciwieństwo stereo.

Wiele ścieżek osobno. “Wyślij multitrack” / “wyślij trackout” = wyślij wszystkie ślady osobno, nie jeden mix.


Wyjście — gdzie podłączasz głośniki lub słuchawki.

Nagrywanie nowej ścieżki do istniejącego nagrania. Najpierw nagrywasz bit, potem “overdubbujesz” wokal.


Pozycja dźwięku między lewym a prawym kanałem. Pan 100% L = tylko lewa słuchawka.

Najgłośniejszy punkt sygnału. “Peak -3dB” = najgłośniejszy moment sięga -3dB.

Zasilanie dla mikrofonów pojemnościowych tranzystorowych dostarczane przez interfejs lub mikser.

Wysokość dźwięku. “Pitch correction” = korekcja fałszów.

Dodatek do DAW — efekt lub instrument wirtualny. VST, AU, AAX, CLAP to formaty pluginów.

Wzmacnia słaby sygnał z mikrofonu do poziomu roboczego. Jakość preampu wpływa na brzmienie.

Wstępny mix przed finalizacją. Demo pokazujące kierunek, jeszcze nie gotowe.


Efekt przestrzeni — symuluje odbicia dźwięku w pomieszczeniu. Od małego pokoju po wielką katedrę.

Naturalne brzmienie pomieszczenia — szum klimatyzacji, pogłos ścian. Nagrywany jako “cisza” do montażu.


  1. Pojedyncza próbka audio w pliku cyfrowym
  2. Fragment nagranego dźwięku używany w produkcji (np. sample perkusyjne)

Ile próbek na sekundę zapisuje się w pliku. 44.1 kHz = 44100 próbek/s (standard CD), 48 kHz = standard wideo.

Delikatne zniekształcenie dodające ciepła i charakteru. Symulacja analogowego sprzętu.

Routing sygnału do efektu (np. reverbu) bez wpływu na oryginalną ścieżkę.

  1. Spotkanie w studiu — jak wygląda pierwsza sesja? →
  2. Plik projektu DAW ze wszystkimi ścieżkami

Sterowanie efektem sygnałem z innej ścieżki. Np. kompresor na basie reaguje na kick — bas robi miejsce przy każdym uderzeniu.

Pojedyncza ścieżka lub grupa ścieżek wyeksportowana do osobnego pliku. “Vocal stem” = wszystkie wokale w jednym pliku. Jak przygotować stemy →

Dwa kanały audio — lewy i prawy. Standardowy format odtwarzania.


Pojedyncze nagranie. “Zróbmy jeszcze jeden take” = nagrajmy jeszcze raz. Podczas sesji nagrywamy wiele take’ów, z których powstaje idealny comp.

Szybkość utworu, mierzona w BPM.

Pojedynczy kanał w projekcie DAW. Jeden utwór może mieć 5-50+ ścieżek.


Łańcuch sprzętu przez który przechodzi głos: mikrofon → preamp → kompresor → EQ → interfejs.

Głośność.


Bezstratny format audio. Standard do pracy w studiu. Większy niż MP3, ale bez utraty jakości.

Dźwięk z efektami. Przeciwieństwo dry.


Mix i mastering explained | Jak przygotować pliki