Słownik studyjny
Nie wiesz co to “stem”? “DAW” brzmi jak przekleństwo? Ten słownik wyjaśnia najważniejsze terminy, które usłyszysz w studiu nagrań.
Cyfrowe połączenie audio przesyłające 8 kanałów jednym kablem optycznym. Używane do rozszerzania interfejsów o dodatkowe wejścia.
ADR (Automated Dialogue Replacement)
Section titled “ADR (Automated Dialogue Replacement)”Nagrywanie dialogów do filmu po zakończeniu zdjęć. Aktor synchronizuje głos z obrazem. Inaczej: dubbing, postsync. Oferujemy ADR →
Automation (automatyzacja)
Section titled “Automation (automatyzacja)”Zapisywanie zmian parametrów w czasie. Np. głośność wokalu rośnie w refrenie — to automation głośności.
Auto-Tune
Section titled “Auto-Tune”Plugin do korekcji wysokości dźwięku. Używany subtelnie (korekcja) lub agresywnie (efekt T-Pain). W Flightcore działa w czasie rzeczywistym dzięki FPGA.
Bit depth (głębia bitowa)
Section titled “Bit depth (głębia bitowa)”Ile bitów używa się do zapisania każdej próbki audio. 16-bit = CD, 24-bit = standard studyjny. Więcej = lepsza jakość, większe pliki.
BPM (Beats Per Minute)
Section titled “BPM (Beats Per Minute)”Tempo utworu mierzone w uderzeniach na minutę. 60 BPM = jedno uderzenie na sekundę. Trap: 140-160 BPM, pop: 100-130 BPM.
Bounce
Section titled “Bounce”Eksport projektu do pliku audio (WAV, MP3). “Zbounce’uj mi to” = wyeksportuj.
Wirtualny kanał zbierający sygnał z wielu ścieżek. Np. “vocal bus” = wszystkie wokale idą do jednego kanału, gdzie można je razem przetwarzać.
Clipping
Section titled “Clipping”Przesterowanie — sygnał przekracza maksymalny poziom i jest obcinany. Brzmi jak zniekształcenie. Unikaj.
Comping
Section titled “Comping”Wybieranie najlepszych fragmentów z wielu nagrań (take’ów) i składanie ich w jeden idealny wokal. Robimy to podczas sesji z realizatorem →
Compressor (kompresor)
Section titled “Compressor (kompresor)”Zmniejsza różnicę między cichymi i głośnymi fragmentami. Ciche stają się głośniejsze, głośne cichsze. Podstawowe narzędzie mixu.
DAW (Digital Audio Workstation)
Section titled “DAW (Digital Audio Workstation)”Program do nagrywania i produkcji muzyki. Przykłady: FL Studio, Ableton Live, Logic Pro, Pro Tools, Cubase, Studio One, Reaper.
dB (decybel)
Section titled “dB (decybel)”Jednostka relatywna — sama w sobie nie mówi wiele, potrzebuje punktu odniesienia. Dlatego obok “dB” zobaczysz różne przyrostki:
- dBFS (Full Scale) — w świecie cyfrowym, 0dBFS to maksymalny poziom przed clippingiem
- dBu — w sprzęcie analogowym, odniesienie do napięcia (0.775V)
- dBSPL — ciśnienie akustyczne, ile decybeli w powietrzu
Ogólna zasada: -6dB to mniej więcej o połowę ciszej, +6dB to mniej więcej dwa razy głośniej.
Efekt echa. Dźwięk powtarza się z opóźnieniem. Różne typy: slapback (krótki), ping-pong (lewo-prawo), tape delay (analogowy charakter).
Dźwięk bez efektów. “Wyślij mi dry vocal” = wokal bez reverbu, delaya itp.
EQ (Equalizer)
Section titled “EQ (Equalizer)”Reguluje głośność poszczególnych częstotliwości. Możesz podbić basy, ściąć ostre wysokie tony, wyciąć “pudełkowate” środki.
Export
Section titled “Export”Zapisanie projektu do pliku audio. Synonim: bounce, render.
Suwak regulujący głośność kanału. Fizyczny na mikserze, wirtualny w DAW.
Feedback
Section titled “Feedback”- Sprzężenie zwrotne (nieprzyjemny pisk)
- Informacja zwrotna od realizatora (“daj więcej energii”)
Układ programowalny w niektórych interfejsach audio. Pozwala na przetwarzanie efektów (Auto-Tune, kompresja) z minimalną latencją — szybciej niż przez komputer.
Wzmocnienie sygnału. “Dodaj gain na wokalu” = zrób głośniej na wejściu.
Efekt wyciszający sygnał poniżej ustalonego progu. Używany do usuwania szumów między frazami wokalu.
Headphones mix
Section titled “Headphones mix”Mix wysyłany do słuchawek artysty podczas nagrywania. Może być inny niż to, co słyszy realizator.
Headroom
Section titled “Headroom”Zapas głośności przed clippingiem. “-6dB headroom” = peak nie przekracza -6dBFS, zostaje 6dB zapasu.
High-pass filter (HPF)
Section titled “High-pass filter (HPF)”Filtr przepuszczający wysokie częstotliwości, odcinający niskie. Używany do usuwania dudnienia, rumble’u i niechcianych niskich częstotliwości.
Wejście — gdzie podłączasz mikrofon lub instrument.
Interface (interfejs audio)
Section titled “Interface (interfejs audio)”Urządzenie łączące mikrofony/instrumenty z komputerem. Konwertuje sygnał analogowy na cyfrowy i odwrotnie.
Latency (latencja)
Section titled “Latency (latencja)”Opóźnienie między zagraniem dźwięku a usłyszeniem go w słuchawkach. Im niższa, tym lepiej. FPGA daje najniższą latencję.
Limiter
Section titled “Limiter”Rodzaj kompresora z wysokim ratio, kontrolujący maksymalny poziom sygnału. Brickwall limiter (∞:1) całkowicie blokuje sygnał powyżej thresholdu.
Jednostka głośności używana w streamingu. Spotify normalizuje do -14 LUFS.
Master
Section titled “Master”- Finalny, zasterowany utwór gotowy do publikacji
- Master bus = główny kanał, przez który przechodzi cały mix
Mastering
Section titled “Mastering”Ostatni etap produkcji — optymalizacja głośności i brzmienia przed publikacją. Więcej → | Nasza usługa →
Protokół przesyłający informacje o nutach (nie dźwięk). Pozwala sterować syntezatorami i instrumentami wirtualnymi.
Proces łączenia wszystkich ścieżek w spójny utwór. Więcej → | Nasza usługa →
Monitoring
Section titled “Monitoring”- Głośniki studyjne (monitory)
- Odsłuch — to, co słyszysz podczas nagrywania
Jeden kanał audio. Przeciwieństwo stereo.
Multitrack (trackout)
Section titled “Multitrack (trackout)”Wiele ścieżek osobno. “Wyślij multitrack” / “wyślij trackout” = wyślij wszystkie ślady osobno, nie jeden mix.
Output
Section titled “Output”Wyjście — gdzie podłączasz głośniki lub słuchawki.
Overdub
Section titled “Overdub”Nagrywanie nowej ścieżki do istniejącego nagrania. Najpierw nagrywasz bit, potem “overdubbujesz” wokal.
Pan (panorama)
Section titled “Pan (panorama)”Pozycja dźwięku między lewym a prawym kanałem. Pan 100% L = tylko lewa słuchawka.
Najgłośniejszy punkt sygnału. “Peak -3dB” = najgłośniejszy moment sięga -3dB.
Phantom power (+48V)
Section titled “Phantom power (+48V)”Zasilanie dla mikrofonów pojemnościowych tranzystorowych dostarczane przez interfejs lub mikser.
Wysokość dźwięku. “Pitch correction” = korekcja fałszów.
Plugin
Section titled “Plugin”Dodatek do DAW — efekt lub instrument wirtualny. VST, AU, AAX, CLAP to formaty pluginów.
Preamp (przedwzmacniacz)
Section titled “Preamp (przedwzmacniacz)”Wzmacnia słaby sygnał z mikrofonu do poziomu roboczego. Jakość preampu wpływa na brzmienie.
Premix
Section titled “Premix”Wstępny mix przed finalizacją. Demo pokazujące kierunek, jeszcze nie gotowe.
Reverb
Section titled “Reverb”Efekt przestrzeni — symuluje odbicia dźwięku w pomieszczeniu. Od małego pokoju po wielką katedrę.
Room tone
Section titled “Room tone”Naturalne brzmienie pomieszczenia — szum klimatyzacji, pogłos ścian. Nagrywany jako “cisza” do montażu.
Sample
Section titled “Sample”- Pojedyncza próbka audio w pliku cyfrowym
- Fragment nagranego dźwięku używany w produkcji (np. sample perkusyjne)
Sample rate
Section titled “Sample rate”Ile próbek na sekundę zapisuje się w pliku. 44.1 kHz = 44100 próbek/s (standard CD), 48 kHz = standard wideo.
Saturation
Section titled “Saturation”Delikatne zniekształcenie dodające ciepła i charakteru. Symulacja analogowego sprzętu.
Routing sygnału do efektu (np. reverbu) bez wpływu na oryginalną ścieżkę.
Session (sesja)
Section titled “Session (sesja)”- Spotkanie w studiu — jak wygląda pierwsza sesja? →
- Plik projektu DAW ze wszystkimi ścieżkami
Sidechain
Section titled “Sidechain”Sterowanie efektem sygnałem z innej ścieżki. Np. kompresor na basie reaguje na kick — bas robi miejsce przy każdym uderzeniu.
Pojedyncza ścieżka lub grupa ścieżek wyeksportowana do osobnego pliku. “Vocal stem” = wszystkie wokale w jednym pliku. Jak przygotować stemy →
Stereo
Section titled “Stereo”Dwa kanały audio — lewy i prawy. Standardowy format odtwarzania.
Pojedyncze nagranie. “Zróbmy jeszcze jeden take” = nagrajmy jeszcze raz. Podczas sesji nagrywamy wiele take’ów, z których powstaje idealny comp.
Szybkość utworu, mierzona w BPM.
Track (ścieżka)
Section titled “Track (ścieżka)”Pojedynczy kanał w projekcie DAW. Jeden utwór może mieć 5-50+ ścieżek.
Vocal chain
Section titled “Vocal chain”Łańcuch sprzętu przez który przechodzi głos: mikrofon → preamp → kompresor → EQ → interfejs.
Volume
Section titled “Volume”Głośność.
Bezstratny format audio. Standard do pracy w studiu. Większy niż MP3, ale bez utraty jakości.
Dźwięk z efektami. Przeciwieństwo dry.